Många har rynkat på ögonbrynen åt elräkningarna som trillat ner i brevlådan de senaste månaderna och de flesta har tankat bilen med mindre förtjusning sedan priset på drivmedel höjts. Till följd av prisökningarna stiger även kostnaden för varor och tjänster.
Det innebär att något av det allra nödvändigaste i vardagen – livsmedel – blir dyrare.
Det märker Strängnäs kaféer.
– Osten som vi köper in gick upp från 55 kronor till 78 kronor kilot, säger Leif Andersson, delägare i Prinsen på Järnvägsgatan i Strängnäs.
Han nämner även kaffet som han nu köper in för 33 kronor mer än tidigare.
Trots det har Prinsen inte höjt priset för kaffedrickarna, eftersom marginalen per kopp vanligtvis är omkring 20 kronor. Däremot har kaféet ökat priset per kanelbulle med två kronor. Det gör att fikakombon i dagsläget kostar omkring 47.
Prisökningen kanske inte stannar där, menar delägaren, för varken bullen eller koppen.
– Allting ökar ju och mjölet har gått upp med bra många kronor egentligen. En åttabitarstårta behövde jag öka på med 17 kronor för att behålla samma vinst. Det påverkar de som har lägre lön, de kommer kanske att dra åt sig öronen lite.
Strängnäsprofilen Jan-Åke Petersson är sedan flera decennier stamkund på Café Prinsen.
– Jag tänker inte skära ner på antalet besök här, berättar han över en kopp kaffe.
– Att Prinsen höjt priserna köper jag. Ser inget konstigt med det, är ju likadant överallt. Mjöl har blivit dyrare, för att inte tala om el och bensin.
Kaffepriset har ökat med 13 procent i genomsnitt vilket, förutom stigande leveranskostnader, bland annat beror på dåliga skördar. Kaffet kostar omkring 50 till 60 kronor i butik per paket beroende på sort och kvalité. Totalt sett ligger prisökningen för livsmedel för närvarande på strax under två procent.
På Blå katten i Mariefred vittnar Christina Marnell om prishöjningen.
– Det har ökat katastrofalt sedan årsskiftet, säger delägaren.
– Vi gjorde en prishöjning vid årsskiftet, men vi har inte möjlighet att öka priserna så som leverantörerna ökar kostnaderna. Vi har ju inte stora marginaler från början och marginalerna blir ju ännu mindre nu.
Kaféet har gjort en prisökning med allt från en till fem procent.
– Det är inte så roligt. Man får försöka dra in på allt möjligt, säger Christina Marnell, som bland annat har fått minska på personalfronten.