Ett 50-tal var på plats i Strängnäs kommunhuslobby för att förhöra sig om hur dubbelspåret kommer att förändra vardagen för både boende och pendlare.
Strängnäsbon Sture Modig var en av besökarna.
– Dubbelspåret skulle ha lagts redan när de byggde den gamla tågtunneln. Nu kostar det oerhört mycket mer och det är framtida generationer som får betala, säger han.
Gunnar Jonsson håller med.
– Det skulle ha lagts två spår i den gamla tunneln. Nu måste man gräva en helt ny tunnel, säger han.
Eva Översela åker inte mycket tåg men bor i närheten av tunnelbygget.
– När de spränger så ruskar det i huset men det gör mig inget. Jag litar på att de har kontrollerat noga hur sprängningarna påverkar, säger hon.
Juni år 2018 är det tänkt att allt ska vara klart för invigning med ny station och dubbla spår bort till Härad. Då kan tågtrafiken ökas kraftigt, till och med fördubblas i rusningstid.
Anders Hjärtedal, projektledare för Strängnäs nya resecentrum vid Trafikverket, berättar om tågstoppen som bygget för med sig.
– Vi kommer att ha tre tågstopp per år. Det blir ett på våren, ett på hösten och ett på senhösten. Det första stoppet är vecka 16 och då blir det bussersättning för resenärerna, säger han.