Planen: Fler ska välja cykeln i första hand

Alla som har ett ärende till Medborgarkontoret borde stanna till och titta på kommunens cykelplan, anser Teknik- och fritidsnämndens ordförande Marianne Andersson (C).– Just nu är den ute på remiss och vi hoppas att folk i allmänhet har åsikter, säger hon.

Marianne Andersson JS 1.jpg

Marianne Andersson JS 1.jpg

Foto:

Strängnäs2014-05-16 06:00

Planen finns också hos de olika områdesstyrelserna som ska yttra sig.

Remisstiden går ut 30 juni.

– Nämnden tar åter upp frågan i september och två eller tre månader senare är det kommunfullmäktige som fattar beslut, förklarar Marianne Andersson.

Cykelplanen, den allra första för hela kommunen, har arbetats fram av teknik- och servicekontoret – med god hjälp av två säsongsanställda och konsultföretaget Trivector.

– Den kommer sedan att uppdateras var tredje år, berättar Marianne Andersson.

Vad vill ni uppnå?

– Vi hoppas att planen ska underlätta för människor att cykla, att välja cykeln som färdmedel i första hand.

I planen berättas bland annat om väderskyddade parkeringar, fler offentliga cykelpumpar, bättre skyltning och utbyggd belysning

Men givetvis är ett komplett vägnät för just cyklister den stora saken.

I analysen står till exempel: "I dag saknar Strängnäs kommun ett sammanhängande cykelvägnät. Med undantag för sträckan mellan Mariefred och Åkers styckebruk saknas cykelvägar helt mellan kommunens olika tätorter.

– Vi tänker oss bland annat en cykelväg mellan Länna och Strängnäs och en mellan Stallarholmen och Mariefred.

– Då är Trafikverket huvudman och förhoppningsvis medfinansiär, berättar Marianne Andersson.

Det finns även en regional cykelplan där arbetspendling och turism är två minst sagt viktiga ingredienser.

– Tack vare den planen kan Strängnäs och Härad snart sammanlänkas, berättar Marianne Andersson.

Cyklar du mycket själv?

– Jag gillar att cykla och gör det så mycket jag kan. För mig är det en frihetskänsla.

Teknik- och fritidsnämnden har nyligen även presenterat en trafikplan. Också denna togs fram i samarbete med Trivector.

– Det är ett arbete som görs kontinuerligt. Planering och förutsättningar ändras, konstaterar Marianne Andersson.

Det övergripande målet för trafiken i Strängnäs är att de hållbara färdmedlens andel av det totala resandet ska öka. Fram till år 2023 ska andelen resor med gång-, cykel- och kollektivtrafik öka med 50 procent, står att läsa i planen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om