"Rapporten Àr klippt och klistrad frÄn andra texter"

Den rapport som StrÀngnÀs kommun har som grund för att diskutera nedlÀggning av de tre byskolorna möter skarp kritik. En elevförÀlder menar att rapporten Àr ett missvisande hopkok av klippta och klistrade texter frÄn internet.

Foto:

StrÀngnÀs2015-02-10 06:00

– Det som gjorde mig sĂ„ upprörd Ă€r det maktsprĂ„k som anvĂ€nds med hjĂ€lp av referenser till vetenskap. Sedan insĂ„g jag att författaren har klippt och klistrat sĂ„ att det passar dennes syften utan att ta med vad de olika rapporterna sĂ€ger i övrigt. Det Ă€r otroligt utstuderat och jag tycker att det hĂ€r Ă€r tjĂ€nstefel, sĂ€ger Anette Strömberg, 46 Ă„r, MerlĂ€nna.

Anette Strömberg, 46 Är, har tvÄ döttrar som Àr 13 Är och 10 Är gamla.

– BĂ„da har trivts vĂ€ldigt bra pĂ„ LĂ€nnaskolan och har kunnat gĂ„ dit och hem sjĂ€lva eftersom vi bor mitt i byn. Det Ă€r Ă€ven en enorm trygghet att kĂ€nna alla barn och all personal, sĂ€ger Anette Strömberg.

NÀr hon fick höra talas om StrÀngnÀs kommuns planer att eventuellt lÀgga ner LÀnnaskolan, Fogdö skola och HÀrads skola begÀrde hon ut den enda utredning som finns i Àmnet.

Skulle LĂ€nnaskolan stĂ€nga fĂ„r barn som inte vĂ€ljer en annan skola Ă„ka linjebuss 637 till Åkers styckebruk och Åkerskolan.

– Min dotter kom hem och var helt förstörd för ett par veckor sedan, hon hade grĂ„tit pĂ„ skolan. Nu ska hon Ă€ndĂ„ snart gĂ„ i Åker eftersom LĂ€nna inte har Ă„rskurs fem men hon tĂ€nkte pĂ„ alla yngre som inte skulle fĂ„ gĂ„ kvar, sĂ€ger Anette Strömberg.

Med en forskarutbildning i bagaget har Anette Strömberg ocksÄ ett arbete inom fÀltet och god tillgÄng till forskningsdatabaser. Det var ingen match för henne att leta upp varifrÄn texterna i kommunrapporten var hÀmtade. LÄnga stycken Àr klippta ur skrifter pÄ internet helt utan hÀnvisning.

– Jag tĂ€nkte att jag skulle se vad det var för forskning som det refererades till men det saknas referenslista. DĂ„ sökte jag pĂ„ texterna och sĂ„g att det var lĂ„nga stycken som var direkta citat. DĂ„ blev jag manisk och undersökte stycke för stycke. De kommer frĂ„n bloggar om nedlĂ€ggning av landsbygdsskolor, frĂ„n tidningars debattsidor och Skolverkets hemsida.

Att hÀmta fakta frÄn Skolverket kan tyckas naturligt men Àven dÀr har författaren tagit en genvÀg, menar Strömberg.

– En del Ă€r frĂ„n Skolverkets nĂ€tsida dĂ€r olika rapporter presenteras, men texterna kommer inte frĂ„n sjĂ€lva rapporterna utan frĂ„n korta presentationer av rapporterna. Man har tagit stycken som passar de egna idĂ©erna men inte tagit in vad rapporterna verkligen handlar om.

Inte heller slutsatsen i StrÀngnÀs kommuns rapport Àr gjord av författaren, den Àr till stora delar klippt frÄn en debattsida i Göteborgsposten.

– Det Ă€r sorgligt att ha sĂ„ lite tid att man inte sjĂ€lv kan göra en analys av det man har plockat ihop.

Vad Àr problemet med att saxa frÄn andra texter?

– Det Ă€r sĂ„ vilseledande att jag fĂ„r ont i magen. Det mest upprörande Ă€r maktsprĂ„ket i rapporten. Är man forskare sĂ„ ingĂ„r i yrkesetiken att man bygger vidare pĂ„ andras resultat och tolkar resultat pĂ„ ett rimligt vis.

Anette Strömberg har verktygen som behövs för ett kritiskt tÀnkande.

– Den som har skrivit hade kommit undan med allt om inte nĂ„gon hade ifrĂ„gasatt och kontrollerat det. NĂ€r man skriver "forskning visar" sĂ„ Ă€r det fĂ„ som sĂ€ger emot. Avsikten i det hĂ€r fallet Ă€r att tysta mĂ€nniskors ifrĂ„gasĂ€ttande.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!