Sevab: "Sista steget i en lång process"

"Den 25 november skickade vi brev till kunden med en avisering om brytning, vilket vi inte ens är skyldiga att göra." Det berättar Anders Larsson, chef vid Esems och Sevabs kundcenter.

Vid 43 tillfällen i fjol kopplades elen bort inom Sevabs nät. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Vid 43 tillfällen i fjol kopplades elen bort inom Sevabs nät. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Pontus Lundahl / TT

Strängnäs2021-01-28 11:19

Enligt brevet skulle elen hos Therese Levin kopplas bort efter den 11 december.

– Att koppla från elen är sista steget i en lång process, där kunden meddelats flera gånger. Det är inget vi gör lättvindigt. Det första brevet, med uppmaning om att vidta rättelse, fick kunden den 18 augusti, säger Anders Larsson.

Han nämner flera datum i den process som ledde fram till att Therese Levin och hennes son veckan före jul möttes av en svart och kall bostad på Ringvägen.

Utöver den 18 augusti berättar Anders Larsson att bolaget även på dessa datum brevledes hört av sig till den aktuella kunden: 7 september för delgivning, 3 november för delgivning hos polisen samt 25 november angående brytesavisering med aktuell skuld och begäran om säkerhet.

Therese Levin anser att delgivningen hos polisen var otydlig.

– Information om aktuell skuld finns angivet på delgivningen. Där finns också information om hur man kontaktar oss.

Kan man hävda att två mindre fakturor från juli och september ställt till det? Eller finns det fler?

– För att gå vidare med ett frånkopplingsärende krävs enligt ellagen ett väsentligt avtalsbrott: Antingen en enskild fordran på över 1 000 kronor eller minst två obetalda fakturor, som fallet var nu.

Inom Sevabs elnät gjordes 43 frånkopplingar i fjol.

Varken Postnord eller Citymail, båda har utdelning i området, säger sig ha fått några signaler på att försändelser inte kommit fram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!