Sörmländska slott ska locka besökare

Den svenska besöksnäringen ska i det närmaste fördubblas fram till år 2020. Ett högt mål som Sörmland är en viktig del i då länet är uttaget som pilotdestination. Länet är en av några platser som har stor potential för mer turism.

Strängnäs2014-01-17 09:08

År 2012 spenderade utländska besökare 106,5 miljarder kronor i Sverige. Svenska turister och affärsresenärer spenderade 169 miljarder kronor under samma år. Målsättningen är att nästan dubbla den totala omsättningen till närmare 500 miljarder kronor till år 2020.

Turismen ökar men för att målet ska bli verklighet krävs hårt arbete från landets kommuner, landsting, förbund och inte minst turistnäringen. Frågan som alla ska ställa sig är hur Sveriges ska paketeras och lyftas fram så att turister kommer hit.

— Naturligtvis handlar det om att vi vill tjäna mer pengar. Ökar vi besöksnäringens omsättning får vi fler arbetstillfällen, säger Annette Lilja, turistansvarig i Strängnäs kommun.

Kommunikationsföretaget Visit Sweden som marknadsför Sverige som besöksland, har tagit hjälp av Regionförbundet Sörmland, de nio kommunerna och cirka 70 företag för att hitta sätt att lyfta fram och sälja Sörmland. Länet är med i en pilotgrupp som bland annat innehåller Bohuslän och Göta kanal. Det handlar om områden som bär på outnyttjad potential att locka besökare och som Visit Sweden vill få hjälp att sälja både utomlands och i Sverige.

Därför samlades representanter från kommunerna Gnesta, Eskilstuna och Strängnäs samt personal från besöksföretag och boendeanläggningar på Ulvhälls herrgård under torsdagen. Anette Lilja var självklart på plats.

— Satsningen i Sörmland vänder sig främst till utländska besökare, främst den tyska och den brittiska marknaden.

Varför tyskar och britter?

— Analysen som har gjorts visar att tyskar har en positiv bild av Sverige och svensk historia som att besöka slott. Här i Sörmland har vi just slotten som dragare, vi har 400 stycken och många går att bo på, säger Anette Lilja.

Hon berättar att britterna också är förtjusta i Sverige men mer i naturen och utomhusaktiviteter som att cykla och vandra. Även sådant kan Sörmland och inte minst Strängnäs erbjuda med Sörmlandsleden och Mälaren.

Torsdagens möte var bara ett i mängden. Hittills har arbetet riktats in på att använda de många slotten som grund i marknadsföringen. Runt dessa går det att lyfta fram måltidsupplevelser, kultur, historia, utomhusaktiviteter och jakt.

Anette Lilja vill dra fram en positiv biverkning av arbetet.

— Företagarna lär känna varandra och kan tipsa besökare om fler möjligheter. Meningen är att få besökare att stanna i Sörmland i mellan tre och fem dagar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!