Startskottet för halvtimmestrafiken

På måndagen togs det första spadtaget för halvtimmestrafik på Svealandsbanan.

SPADTAG

SPADTAG

Foto:

Strängnäs2014-09-08 14:26

Innan Svealandsbanan invigdes för 17 år sedan trodde inte många att resandet skulle öka särskilt mycket. Men det visade sig bli flera hundra procent fler resenärer. På måndagen togs första spadtaget för halvtimmestrafik.

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm är den första att erkänna sin tidigare tveksamhet till kalkylerna för Svealandsbanan. Idag vet vi att beräkningarna, trots att en del muttrade om glädjekalkyler, inte var i närheten. I verkligheten blev det flera hundra procent fler resenärer. Kapacitetstaket närmar sig och alla vill nu ha dubbelspår och halvtimmestrafik i rusningstid.

På måndagen togs det symboliska första spadtaget. Strängnäs kommunalråd Jens Persson (C) såg det som en stor dag för norra Sörmland.
- Absolut, det här är viktigt för Strängnäs tillväxt och attraktionskraft. Det är stor skillnad på avgångar var 30:e minut jämfört med en gång i timmen. När det här är klart behöver man inte passa tåget på samma sätt. Man kan gå till stationen, ta en kopp kaffe, och så kommer tåget, säger han.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), som själv bor i Enhörna och tågpendlar från Södertälje, talade den här dagen om vikten av att tågtrafiken fungerar så att pendlare inte väljer bilen. Men hon betonade också möjligheterna järnvägen skänker Stockholm och alla orter inom pendlingsavstånd från huvudstaden.
- Kan man på ett bra sätt ta sig till och från Stockholm så kan man bo på en plats och jobba någon annanstans. Dubbelspår förbättrar attraktiviteten för orter som Eskilstuna, Strängnäs, Nykvarn och Södertälje. Det är viktigt att öka kapaciteten på järnvägen för att få fler avgångar och minska sårbarheten, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

När bygget är klart år 2017, lagom till att Citybanan i Stockholm också är färdig, kommer det att vara dubbelspår på flera långa sträckor mellan Eskilstuna och Stockholm. Den bit som nu ska byggas från Härad, genom Strängnäs och bort till Ulvhäll är särskilt viktig, förklarar Per Ahlénius, projektledare vid Trafikverket.
- Fördelen är att det går att ha ett tågmöte på stationen samtidigt som folk kliver av och på. Som det är idag måste tåget ofta stanna ute på banan när det är tågmöte, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!