Avtalet, som först ska godkännas av alla kommuner i Sörmland samt fyra landsting, syftar till att köpa in egna regionaltåg för att försäkra sig om en tätare tågtrafik av bättre kvalitet.
Kommunstyrelsens ordförande Jens Persson (C) påpekade tyngden i beslutet.
– Det här är dagen när SJ får konkurrens och vi får möjlighet till halvtimmestrafik till Stockholm.
Alla Strängnäspolitiker var dock inte lika lyriska. Sverigedemokraterna efterlyste en djupare risk- och konsekvensanalys. Även moderaten Sixten Skullman (M) var skeptisk.
– Förslaget innehåller för många ekonomiska risker i en redan tungt skuldsatt kommun. Sedan ställer jag mig också frågande till om kommunen ska äga och driva tåg.
Jens Persson tonade ner riskerna och påpekade att det här är ett sätt att värna om den arbetsmarknadspendling som är så viktig för regionen. Majoriteten av de förtroendevalda höll med honom och gav klartecken till att teckna avtal.
Under mötet diskuterades också Sverigedemokraternas förslag att säga upp avtalet med Migrationsverket om flyktingmottagande. Alla gruppledare utom Sverigedemokraterna själva yrkade avslag, och det blev också fullmäktiges beslut.