– Det är ett ganska stort problem. Vi kommer fortsätta med att kämpa för att få provorten Strängnäs tillbaka, säger Patrik Eriksson på Mariefreds trafikskola.
Han och andra körskolor i kommunen är kritiska till att deras elever sedan i april inte längre kan genomföra förarprov för B-körkort i Strängnäs, utan att de hänvisas till Eskilstuna eller andra närbelägna städer. Patrik Eriksson är orolig att färre kommer välja hans körskola och i stället vända sig till skolor i samma stad som förarprovet genomförs. Dessutom innebär förändringen andra konsekvenser:
– Vi får åka fram och tillbaka till Eskilstuna med eleverna. Det är ett extrabesvär för kunden och det kan även bli en fördyring för dem. Vi måste ju ta betalt, säger Patrik Eriksson.
Eshad "Esse" Dolovac driver Ekos trafikskola och menar att en uppkörning som tidigare kostat 1380 kronor nu landar på 2400.
– När det var i Strängnäs gjorde eleverna en uppvärmning och körde sedan upp. Nu måste vi till Eskilstuna, sedan köra lite där, sedan uppkörning och därefter vägen tillbaka, säger Esse Dolovac.
Han är också märkbart besviken över beslutet – som får ekonomiska konsekvenser även för honom:
– Många elever blir besvikna och vill inte köra här, säger han.
Anledningen till att Trafikverket beslutade att flytta från Strängnäs beror i första hand på en övervägning när avtalet för deras tidigare lokal på Storängsvägen löpte ut. Myndigheten såg över antalet prov som genomförs i Strängnäs och fann logistiska fördelar med att ändra rutinen.
– Att vi ska skicka ut vår personal till olika orter tar mycket resurser, då blir det alltså färre prov. Det är många som vill ta körkort och för att kunna leverera så mycket prov som möjligt ser vi över vår strategiska placering. Vi ser att vi får ut fler prov genom att förarna kommer till oss i Eskilstuna i stället, säger Sofia Lindahl, kommunikationschef på Trafikverket förarprov.
Även kommunens näringslivsenhet har varit inblandade i frågan för att behålla förarproven i Strängnäs.
– Vi har haft diskussioner med Trafikverket, de som tog beslutet, och sedan har vi bett våra lokalpolitiker att ta kontakt med deras partikollegor i trafikutskottet för att påverka beslutet. Men de har också fått svar att beslutet är fattat, säger Joakim Swärd, näringslivsutvecklare.
Kommunen har erbjudit en ny lokal, men det har inte hjälpt, berättar Joakim Swärd.
– För oss som kommun, trafikskolorna och våra invånare är det jättetråkigt för vi växer och tappar service.
Trafikskolorna och kommunen har lagt märke till att uppkörningar fortfarande genomförs i småorter som Flen och Katrineholm och frågar sig varför det inte fungerar i Strängnäs.
– När vi måste föra en dialog om våra lokaler som vi befinner oss i tar vi alltid en funderare på om det är där vi ska vara, hur många prov som genomförs och hur det ser ut, svarar Sofia Lindahl.
På missnöjet från trafikskolorna kommenterar hon:
– Jag har förståelse för att det har inneburit förändringar för körskolorna, men när vi ser till det stora perspektivet måste vi ta det strategiska beslutet. Sett över hela landet så har vi orter och ställen där det är betydligt längre till en provort än här.
Trots att Patrik Eriksson har fått kalla handen, har han inte gett upp:
– Vi kommer försöka få tillbaka dem igen i höst, säger han.