NKI, som står för nöjd-kund-index, är ett sätt att mäta hur Strängnäs företagare upplever myndighetsservicen i kommunen.
Det sammanvägda betyget blev 78 av 100 möjliga poäng. Högst betyg fick kommunen i området miljö- och hälsoskydd som landade på 86 poäng, medan upphandling fick lägst betyg med 70 poäng. Betyget för miljö- och hälsoskydd är det nästbästa bland Sveriges 178 kommuner.
Kommunens näringslivschef Emma Hjelm är, precis som företagarna, nöjd.
– Resultatet var ganska väntat, och det är kul att det blev så bra. Sen vill vi alltid vara bäst, säger hon.
Mindre än hälften, drygt 44 procent av de tillfrågade företagarna, svarade på enkäten. Emma Hjelm önskar att svarsfrekvensen var högre men menar att resultaten ändå ger en rättvis bild av hur kommunens arbete sköts.
– Att ungefär hälften av de tillfrågade svarar på enkäten skulle jag säga är normen runt om i Sverige. Och det är ändå ganska bra svarsstatistik, även om man önskat att det vore fler som svarat.
Hur jobbar ni för att bättra er på områden där ni fått lägre poäng, som serveringstillstånd (65 poäng)?
– Vi gör insatser i bemötandefrågor i alla olika områden. Det är ett område vi behöver jobba hårdare med, men vi ser även att företagarna blir nöjdare på den fronten, säger Emma Hjelm och fortsätter:
– Vi ligger högt, men vi vill ju ligga högst. Det sticker jag inte under stolen med. Det hade varit kul att få 100 av 100 poäng. Jag tror inte att det finns någon kommun som har fått det, men vi skulle ju kunna bli den första!