Enligt polisen ska tonåringen först ha stötts på medan han färdades med sin moped på vägen.
Polisen reagerade redan då på att mopeden kördes fortare än vad den får. Enligt egen utsago färdades polisen i mellan 70 och 80 kilometer i timmen utan att knappa in på mopedisten.
Efter att polisen fått stopp på tonåringen gjorde de en egen provkörning av mopeden där hastigheten mättes upp till en bra bit över de tillåtna 45 kilometer i timmen som en moped klass 1, även kallad EU-moped, får uppnå.
Vid närmare undersökning visade det sig att distansbrickan i variatorn hade tagits bort, något som görs för att mopeden ska kunna gå snabbare än tillåtet.
Tonåringen menar själv att han varit ovetandes om att den moped som han körde var trimmad. Både han och hans pappa säger att säljaren försäkrade att mopeden var i originalskick när den köptes. De menar också att de inte har gjort några ändringar på fordonet eftersom de inte har några kunskaper om mopeder.
Han medger dock att han fått höra att modellen kunde gå i 52 kilometer i timmen – något han dock inte erfarit då han främst färdats på vägar som tillåter hastigheter på 30 eller 40 kilometer i timmen.
Tingsrätten bedömer utifrån den berättelsen att tonåringen var införstådd med att han inte hade behörighet att framföra ett fordon som kunde gå i den hastigheten.
Tonårigen döms därför för olovlig körning då den moped han körde kunde klassas som lätt motorcykel.