Strömavbrotten åtgärdade – nära 2 000 kunder drabbades

Som mest drabbades ett par tusen av Sevabs kunder, men de allra flesta hade strömmen tillbaka inom några minuter.

Kraftledning.

Kraftledning.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT

Strängnäs2020-09-04 09:51

Vid 15:30-tiden på torsdagen drabbades delar av Strängnäs av strömavbrott som var antingen ihållande eller som kom och gick.

– Det drabbade främst västra Strängnäs och ut mot landsbygden på Tosterön. Som mest påverkades 1 946 kunder. Det antalet var dock bara drabbat i några minuter, sedan hade något hundratal kunder strömavbrott till ungefär 03:20 på fredagen, säger Lars-Olov Persson, driftchef för Sevabs elnät.

Att 134 hushåll enligt Sevabs hemsida fortfarande hade strömavbrott på fredagsmorgonen berodde på ett tekniskt fel, säger han.

– Vår avbrottsinformation har tyvärr inte hängt med, så det stod kvar fast alla kunder har ström.

Enligt Lars-Olov Persson berodde avbrotten på tre olika faktorer.

– Det var en störning på regionnätet, alltså Vattenfalls 130-kilovoltsnät. Sedan fick vi ett haveri i en nätstation på Tosterön. Den kör vi nu på reservkraft. Samtidigt fick vi ett kabelfel, så felsökningsproceduren blev lite omständlig. 

Tre fel samtidigt. Hänger de ihop?

– Inte helt omöjligt. Jag gissar att felet på 130-nätet utlöstes av åska. Sådant kan fortplanta sig och det kan ha varit en utlösande faktor för felen på vårt nät.

Den här gången blev alltså strömavbrottet begränsat till som mest tolv timmar. Det är också gränsen för att drabbade kunder ska få Sevabs automatiska avbrottsersättning.

– Den har ett minimibelopp på 1 000 kronor som utfaller utan att man behöver rapportera eller kräva något av oss. Ersättningen ökar efter 24 timmar, säger Lars-Olov Persson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!