Strängnäs kommuns hemtjänstkunder fick inte sina februarifakturor. Totalt handlar det om 1 281 fakturor och lika många drabbade kunder.
Tidningen kontaktades av en person, som inte vill ställa upp med sitt namn, vars anhöriga är bland de drabbade.
– Eftersom inga kunder har fått information om det kan de likväl gå och oroa sig för att det blir inkassokrav på det där, säger hen.
Först den 17 mars, sedan tidningen börjat ställa frågor om fakturorna, skrev kommunen om saken på sin hemsida, beklagade felet och meddelade att det var avhjälpt. De sena fakturorna har skickats ut och ingen tilläggsavgift tillkommer.
Men det räcker inte, tycker den person som tidningen har talat med, eftersom många av de berörda inte har nåtts av beskedet.
– Det är skit rent ut sagt att kommunen inte har skickat ut ett meddelande till alla kunder. De har ju uppgifter till alla kunder som berörs.
Att fakturorna nu är utskickade är en klen tröst, menar hen, eftersom man får betala dubbla räkningar i mars.
– Jag tror inte alla tänker på att det kan bli en dubbel smäll månaden efter.
Senare kontaktades tidningen av samma person igen. Då hade fakturan för februari kommit, men i stället var marsfakturan sen.
– När de säger att det ska vara löst, då borde det ju också vara löst. Det är för dåligt.
Ulrika Kalfholm, finanschef på kommunens ekonomiavdelning, förklarar att de uteblivna fakturorna beror på ett fel som uppstod i systemet just den dag som merparten av fakturorna skickades ut.
– Om det varit dagen innan eller dagen efter hade det kanske rört sig om hundra fakturor i stället, säger hon.
De följande dagarna var det många kunder som hörde av sig till kommunens kontaktcenter för att fråga varför räkningen var sen.
– De får gärna fortsätta höra av sig om det är någonting, så att vi blir varse eventuella problem som uppstår.
Borde ni ha varit tydligare med er information om att fakturorna skulle bli sena?
– Ja, det kan man möjligtvis tänka i efterhand.
Att fakturan för mars också är sen är något som hon är medveten om.
– Riktigt hur sena de blir vet jag inte, men det beror inte på ekonomisystemet den här gången, utan på en årlig avgiftskontroll som görs. Det är vi inte klara med ännu.
Från och med april ska alla räkningar komma i tid, meddelar Ulrika Kalfholm.
– Vi räknar med att det här ska löpa på som normalt från och med kvartal två.