Täta temperaturväxlingar ger glashalka

I veckan har det varit mycket halt på sina ställen runt om i kommunen. När temperaturen växlar mellan plus och minus blir det isgata. Nu går salt- och sandbilarna för fullt för att minska olycksrisken.

Strängnäs2015-01-14 16:00

Just nu är det en balansakt att röra sig på vissa gator, särskild om det är kraftig lutning på gatan. Att snön fryser till is är en effekt av rådande vinterväder.

– Efter snöfall blir det milt för att sedan frysa på om vart annat så att det blir isbildning. Sandar vi smälter sanden igenom och så fryser det på igen efter dagsmejan, säger Claes Eriksson, driftschef vid Strängnäs kommun.

Dagsmeja innebär att solens strålar värmer och smälter snö till vatten så att sanden sjunker ner till asfalten. När solen sedan går ner fryser vattnet åter till is och bildar en glashal hinna över asfalten. Dessutom pendlar dygnstemperaturen på båda sidor om nollan. Enligt SMHI kommer temperaturväxlingarna att fortsätta under torsdagen. Om natten blir det ett par minusgrader, mitt på dagen nollgradigt för att sedan bli plusgrader på eftermiddagen. Först på fredag visar prognosen på något varmare väder som kan smälta bort snö och is helt.

– Just nu har det varit extra besvärligt med osäkra prognoser, det har snöat och regnat om vartannat. I måndags så snöade det hela dagen sedan följde regn. Vi drog ut full snöröjning klockan 19 på måndagen med 25-28 plogmaskiner i kommunen, säger Claes Eriksson.

Plogbilarna står vanligen kvar i garaget till dess att snöandet slutar eller i vart fall gör uppehåll. Att ploga vid hårt snöfall betyder att jobbet verkar ogjort bara någon timme efter att plogbilen har dragit förbi och ett nytt snötäcke har lagt sig.

Under tisdagen och onsdagen gick kommunens sandbilar varma. Dessutom saltades hårt trafikerade bussgator eftersom salt är mer effektivt än sand om det används på rätt gator. Där det saltas behöver trafiken gå tätt menar Claes Eriksson, så att saltet får hjälp att bearbeta snö och is.

Halkbekämpning sker efter en prioriteringsordning och först på tur står bussgator, hårt trafikerade gator och genomfartsleder, gång-cykelbanor och handikapparkeringar. Starten sker vanligen centralt och sedan jobbar sig plogbilarna ut ur tätorterna.

Snöröjningen spräckte årsbudgeten fem år i rad innan förra årets mildvinter gjorde att budgeten höll. Hur det blir år 2015 återstår att se.

– Jag vill uppmana alla att ta det försiktigt. Nu är det ett besvärligt väderläge, säger Claes Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om