"Trafiksituationen är extrem"

– Guppen i Ulvhäll och i Åkers styckebruk har kommit till för att minimera olycksrisken. Det säger Cecilia Huss, trafikingenjör på Strängnäs kommun med anledning av de problem som Helena Eklund och Markku Isaksson upplever.

Strängnäs2015-01-30 19:34

Cecilia Huss har mottagit klagomål från ovannämnda personer och av den anledningen beställt mätningar hos det Närkebaserade företaget som tidningen varit i kontakt med.

– Utredning pågår, konstaterar hon.

Vem beslutade om guppet på Bruksvägen i Åker?

– Stadsmiljöenheten. Vi skickade brev till samtliga berörda fastighetsägare som fick tillfälle att yttra sig. Det var bara en som ställde sig negativ.

Kuddarna på Finningevägen (som löper parallellt med Herdevägen) kom till på sensommaren 2014.

Det skedde ungefär samtidigt som Mariefredsvägen stängdes av på grund av Svealandsbanans uppgradering.

– Trafiksituationen är extrem. Klart att det märks i en centralort som Strängnäs när det byggs ett dubbelspår, säger Cecilia Huss.

Med hur mycket har trafiken ökat i Ulvhäll?

– Vi vet inte exakt och genomför heller ingen mätning. Det känns inte meningsfullt eftersom Mariefredsvägen ska öppnas igen i augusti.

Bakgrunden till vägkuddarna på Finningevägen?

– Att det passerar många barn och förskolebarn i korsningen. Kuddarna anlades efter samråd med räddningstjänst och bussbolag.

Vad finns det för alternativ till dessa trafikhinder?

– Att ta bort dem.

Vem beslutar om det?

– Det får i så fall aktuell nämnd göra. Men vi måste vänta på utredningarna innan frågan eventuellt tas upp.

Skulle inte trafikljus kunna introduceras i Ulvhäll i stället?

– Nja, de används ofta fel. Det blir inte tryggt.

– Personen som klagat hos oss föreslog att vi skulle vända på guppen. Men då blir det bara värre, tillägger Cecilia Huss.

Familjen i Åker önskar att skjuta på nästa mätning till i april. Är det okej?

– Ja, det spelar ingen roll för oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om