– Det sitter ungefär 15 företagare här på Strängnäs business park. Det är ett öppet kontorsrum där man tar en ledig plats. Du ser att det är två som står och nätverkar där inne nu, säger Tobias Forngren.
Han pekar in i ett rum där en man och kvinna står och samtalar.
– De pratar om vilken bank man ska ha, en av dem är missnöjd med sin, konstaterar Tobias Forngren, och styr sedan stegen mot kaffemaskinen.
Mariefredsbon Tobias Forngren driver företaget Freelway AB från Strängnäs business park i gamla regementet. Hans företag säljer transporter utan att ha ett enda fordon i maskinparken. Den består i stället av en smartphone och en laptop. En så energisnål lösning för ett transportföretag gav nyligen Tobias Forngren och Freelway priset årets miljöföretag 2015, på Strängnäs näringslivsdag.
– Det var jättekul så klart. Dels att det jobb som vi gör uppmärksammas och det blir i sin tur en språngbräda att nå ut till fler kunder. Vi kommer särskilt att använda det i marknadsföringen när vi nu ska gå vidare med nästa lansering, säger Tobias Forngren.
Att han talar om sin rörelse i vi-form beror på att det finns fler aktieägare och engagerade i bolaget. En av dessa är Åkersbon Jan Friman som tillsammans med Tobias Forngren formade affärsidén som på några år har blivit Freelway och nättjänsten gofreel.se.
– Jag och den andra grundaren Jan Friman fick embryot till idén för snart två år sedan. Vi satt på kaféet Två goda ting i Mariefred och fikade. Det började med en diskussion om matproducenter och hinder de möter. Dels att nå ut till vanliga kunder i butikerna men också transporter.
Just då hade Tobias Forngren en Facebook-kontakt som hade lagt upp en förfrågan om att få hjälp att transportera en pall från Ikea.
– Det fungerade, hon fick hjälp. Men vi tänkte att det där kan göras effektivare med en dedikerad tjänst.
Ett lunchmöte senare var bollen i rullning. Ett litet team sattes ihop. Det behövdes specialkompetens av bland annat programmerare. Nätsidan gofreel.se skapades och lanserades under förra året.
På gofreel kan privatpersoner eller företag registrera sig med namn, postnummer, mejladress och telefonnummer. Om den registrerade behöver hjälp med en transport går det enkelt att skriva varifrån till vart frakten ska gå. Alla som har registrerat sig med postnummer i närheten får ett mejl med aktuell förfrågan. Om någon ska göra resan är det frivilligt att meddela sig villig att ta med det som ska fraktas.
Effekten blir att en onödig transport kan undvikas, godset följer med som en bonus. Kollektivet som är registrerade på sajten hjälper varandra.
– Du kan ju be om att få en traktor flyttad från Göteborg och hit till Strängnäs om du vill men sannolikheten att någon är villig att hjälpa till är kanske inte så stor. Det fungerar även som persontransport men det var väl inte tanken från början.
Det går självklart även att meddela sajten att man ska göra en resa mellan två punkter och då kan hjälpa till med en transport. Just nu fyra platser i Mälardalen som fungerar som serviceställen för hämtning och lämning av fraktgods för Freelways räkning. Men självklart kan registrerade lämna över gods där det passar dem bäst.
Privatpersoner registrerar sig gratis, för företagen är tjänsten förknippat med en kostnad att använda tjänsten på cirka 150 kronor. Den som transporterar får en hundring, resten tar Freelway. De flesta registrerade finns i Mälardalen.
– Men vi har registrerade kunder i Australien, Luxemburg och på Mallorca. Det har bland annat gjorts en frakt till Luxemburg av svensk ost och Ahlgrens bilar.
Tjänsten som Freelway erbjuder spar pengar och miljö eftersom transporterna blir färre.
Under året kommer Freelway att fortsätta utveckla sin tjänst och locka fler att registrera sig med en större geografisk spridning. Dessutom är företaget på gång med en intern tjänst som riktar sig till stora företag och organisationer. Uppsala kommun är först ut som kund. En kommun i den storleken har en stor fordonspark och genomför tusentals transporter varje år.
– De har inget system för att samordna transporterna. Ska de köra böcker till biblioteket och mat till skolan bredvid så samordnas inte det.
Han visar med en enkel beräkning hur mycket en kommun av Strängnäs storlek i teorin skulle kunna spara.
– Enligt kommunfakta gör en medelstor kommun med cirka 30 000 invånare transporter motsvarande cirka 200 000 mil på ett år. Om de kan minska antalet transporter med 20 procent spar de lågt räknat 3,6 miljoner kronor om året och släpper ut 185 ton mindre koldioxid.