På fredag förmiddag lämnar tio stiliga båtar från veteranbåtsföreningen Motor yacht society, Mys, Pampas marina i Stockholm. De är alla racerbåtar byggda av trä, någon gång mellan 1930- och 1960-talen. Strax utanför Strängnäs kommer de att möta upp sin föreningskamrat, Strängnäsbon Jan Pettersson.
– Du förstår att det är ganska ballt när det kommer in tio stycken till såna här, säger han och lyssnar på ljudet från Sabrinas V8-motor.
Sabrina, en svenskbyggd Forslund ess-båt från 1950, är hans ögonsten sedan 2006. Då var hon inte mer än ett tomt skal. Sedan dess har Jan Pettersson klickat hem både det ena och det andra från nätjätten Ebay – och lagt åtskilliga timmar på att fixa och dona. Vintern har han ägnat åt de nya motorluckorna och att lacka däcket. Inte mindre än 14 lager lack har strukits över den rödbruna mahognyn.
– I vintras la jag den sista pusselbiten, säger Jan Pettersson.
Då kom han över byggritningar som berättade att Sabrina ursprungligen byggdes som en kupébåt, alltså en båt med tak, av Gideon och Owe Forslund på ett varv i Stockholm.
– Det är så jäkla härligt. Man har letat i så många år och så kommer man helt rätt. Då är det kul.
Till helgen ska Sabrina visas upp i Mälaren, då Mys arrangerar en racereskader. Efter att ha lotsat sina stockholmska gelikar till Strängnäs hamn på fredag förmiddag väntar lunch på Riva och rundvisning i Strängnäs. Därefter beger sig sällskapet till en ö utanför Västerås, där de ska må gott under kvällen och sedan övernatta.
– Det är ingen tävling. Man är med för att umgås och för att det är trevlig med båtar, säger Jan Pettersson.
På lördagsförmiddagen åker sällskapet tvärs över sjön igen till Sundbyholms gästhamn utanför Eskilstuna. Lunch ska intas och slott betraktas. Efter mer umgänge, ytterligare en grillmiddag och en andra övernattning på ön åker veteranbåtarna och deras stolta ägare tillbaka till Stockholm, med lunchpaus på Hornudden i Strängnäs.