– Med vår kortlek avgörs det slumpmässigt vad man ska äta. Det jobbiga valet i vardagen försvinner, säger Viktor Eriksson som är vd för Koklek UF.
Koklek UF består även av Maximilian Söderlund, Marcus Rådmann och Herman Wrangel. Alla går i årskurs 3 på Europaskolans företagarprogram. De har tagit fram en kortlek med 52 kort där varje kort representerar en maträtt. Korten är indelade i kategorierna kyckling, vego och fisk. På varje kort finns det även en QR-kod som leder till Mathem.se där man får ta del av receptet och funktioner såsom hemleverans och inköpslista.
– Det var väldigt roligt när vi fick igenom samarbetet med Mathem, men det har också varit roligt med alla tävlingar och den feedback vi fått. Man har fått lära sig mycket om hur det är att driva företag, säger Viktor Eriksson.
Koklek UF vann först en deltävling i pitch i Eskilstuna. Det ledde vidare till regionfinalen där det också blev seger.
– Man står och pitchar inför en jury och förklarar sin affärsidé. Man ska försöka sälja in produkten på ett bra sätt. Man går igenom ekonomi, produkten, framtidsplaner och hållbarhet, säger Maximilian Söderlund.
– Vår pitch känns ganska spontan. Vi presenterar fakta på ett lite mer rörligt och spontant sätt. Vi försöker förmedla en lite charmigare känsla.
Korten framställs i samarbete med en företag i Strängnäs.
– Vi samarbetar med ett företag som heter Grafoma som ligger bara 100 meter från vår skola och som trycker våra kort. Vi har designat korten själva med bilder från Mathem, säger Viktor Eriksson.
– Vi kör kyckling, fisk och vego. Vi har aktivt valt bort nöt- och fläskkött eftersom vi vill uppmuntra till lite mer miljövänlig kosthållning, säger Herman Wrangel.
Försäljningen har gått bra.
– Vi har sålt runt 300 lekar och vi har varit med i många pitchtävlingar där vi har gått vidare, säger Marcus Rådmann.
– Nu inför våren är vårt mål att rikta oss ännu mer till företag, säger Herman Wrangel.
Segern i regionfinalen gjorde att Koklek UF kvalificerade sig till Alumninästets Sverigefinal där de dock inte nådde hela vägen fram. Vann gjorde Göteborgsbaserade Laxsnax UF som tar vara på laxbitar som annars riskerar att gå till spillo. Laxbitarna skärs sedan i småbitar, marineras och torkas i varmluftsugn innan de förpackas och säljs.