Förändringen innebär en minskad användning av nytillverkad plast med omkring 3 500 ton per år.
– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca-Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca-Cola European partners Sverige AB.
Övergången till 100 procent återvunnen plast för PET-flaskor avser varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite samt Bonaqua och omfattar omkring 40 olika varianter.
Returpack/Pantamera, som ansvarar för det svenska pantsystemet, välkomnar att efterfrågan på livsmedelsgodkänd återvunnen plast ökar.
– Vi är glada över att fler och fler producenter väljer att använda alltmer återvunnet plastmaterial. Vår strävan är ju att alla plastflaskor som pantas ska bli nya flaskor. Det bygger på att producenterna väljer att använda återvunnen plast i sina förpackningar, säger Bengt Lagerman, vd på Pantamera/Returpack, i ett pressmeddelande.
I Sverige har vi ett av världens äldsta och mest framgångsrika pantsystem. Idag pantas omkring 85 procent av alla burkar och flaskor som säljs i landet. Under 2018 kom över två miljarder förpackningar in till Pantameras toppmoderna anläggning i Norrköping. Sammanlagt återvanns 18 400 ton aluminium och 22 400 ton PET-material.