I studien har 13 000 personer i Storbritannien, USA, Tyskland, Danmark, Norge, Finland och Sverige ingått. 28 procent av svenskarna i undersökningen uppger att de har övervägt att lämna Facebook. Siffran är nästan tre gånger så hög i Sverige som hos våra grannar Danmark, 10 procent, och Norge på 11 procent.
Användningen av Facebook minskar inte bara i USA, Storbritannien, Tyskland och Norden. Uppfattningen av de sociala medierna som en plattform som måste användas har också minskat avsevärt.
När man jämför åldersgrupper är det särskilt personer yngre än 25 år som inte skulle ha problem med att leva utan Facebook. Hela 22 procent anger det. När det gäller personer över 56 år är procenten hela 46 procent, äldre har med andra ord betydligt lättare att klara sig utan Facebook.
För första gången i studiens historia är det inte ett socialt medium som toppar listan på appar som svenskarna inte kan klara sig utan. Bank-id-appen intar förstaplatsen, 29 procent i undersökningen uppger att det är den viktigaste appen i telefonen. På andra plats kommer betalningsappen Swish, på 17 procent. Instagram hamnar på tredjeplats.
När det gäller vilken app som flest använder bland svenska folket bibehåller Facebook förstaplatsen. Efter följer Youtube och Instagram.
Medan Instagram har ökat kraftigt under de senaste två åren, särskilt i USA, Storbritannien och Norden, ökar WhatsApp Messenger i popularitet och anses vara den mest oumbärliga appen i Storbritannien, Tyskland och Finland.