En ung man i vÀktarmundering och hÄglös uppsyn stÄr vid grönsaksdisken i en matvaruaffÀr. I handen hÄller han en batong. Klipp till ett dimhöljt fÀlt dÀr samme unge man, nu iförd full stridsmundering och med betydligt mer beslutsam blick, i stÀllet hÄller i ett gevÀr.
"Var det den hÀr typen av försvarare du drömde om att bli", lyder den retoriska frÄga som strax dyker upp.
I nĂ€sta klipp hjĂ€lper en gyminstruktör â Ă€ven denne med missnöjd uppsyn â en klient att lyfta vikter. Textremsan under frĂ„gar: "Ăr det hĂ€r verkligen din styrka?â
Filmen avslutas till tonerna av bombastisk musik och en grupp bistra soldater som dyker upp ur dimman. Budskapet: "Du Àr ju en riktig man. Var en sÄdan."
Större kampanj
Reklamfilmen, som bland andra amerikanska NBC har rapporterat om, ingÄr i en större kampanj som nyligen lanserats av det ryska försvarsdepartementet i syfte att locka fler ryssar att ta vÀrvning. PÄ affischer runt om i landet möts invÄnarna av budskap som "VÄrt jobb Àr att försvara moderlandet" och "Ett Àrofyllt jobb till en anstÀndig lön".
Tiotusentals ryska soldater har dödats i kriget i Ukraina under det gÄngna dryga Äret. Enligt vissa berÀkningar Àr det ett hundratusental. FrÄn flera stora slagfÀlt, som det i Bachmut, har det kommit omfattande vittnesmÄl om hur nya rekryter och dömda fÄngar har skickats in i exceptionellt blodiga strider utan större förberedelser eller chanser att överleva.
Genom kampanjen hoppas myndigheterna Ă€ndĂ„ vĂ€rva nya rekryter â och pĂ„ sĂ„ vis undvika att utfĂ€rda ytterligare en mobiliseringsorder, liknande den som skickades ut av den alltmer auktoritĂ€re president Vladimir Putin i september förra Ă„ret. I samband med den flydde ytterligare mĂ€ngder av ryssar sitt hemland.
Exakt hur mÄnga nya rekryter man hoppas vÀrva Àr okÀnt, men enligt uppskattningar kan det röra sig om sÄ mÄnga som 400 000.
ErsÀtter kanonmat
Kampanjen har mötts av blandade reaktioner i Ryssland.
ââLönen Ă€r en bra summa i Ryssland som rĂ€cker för att försörja en familj, Ă€ven mor- och farförĂ€ldrar, sĂ€ger Pjotr Lipka, en 21-Ă„rig student frĂ„n staden Volgograd, till AFP.
Ivan, frÄn Moskva, Àr mer skeptisk till myndigheternas budskap. Han anser att man för att vara "en riktig man" snarare ska Àgna sig Ät att skydda sin familj.
ââDet Ă€r en sak att tjĂ€na sin familj och en annan att tjĂ€na armĂ©n. Det Ă€r tvĂ„ skilda saker, sĂ€ger han till NBC.
I Ukraina har de ryska myndigheternas reklamkampanj föga förvÄnande lett till mer sarkastiska reaktioner, vilket uppmÀrksammas av bland andra Kiev Post.
"Den ryska reklamfilmen Àr en uppmaning till 'riktiga mÀn' att ersÀtta den inkallade kanonmaten", löd nyligen en rubrik i tidningen.