I augusti läckte ett fartyg ut olja i Mälaren utanför Selaön. Kustbevakningen gjorde en akutinsats, Transportstyrelsen gav fartyget nyttjandeförbud och i september krävde kommunen miljöskyddande åtgärder.
Bristerna skulle ha varit hanterade senast den 1 december och nyligen kontrollerade miljöinspektör Jessica Sundkvist platsen, i sällskap med fartygets ägare som också äger den aktuella tomten.
– Han har åtgärdat flera av sakerna, men inte läckaget. Fartyget läcker inte nu när det ligger stilla, bara när motorn är igång, men vi vill säkerställa att han förhindrar fler utsläpp. Därför blir det nu ett föreläggande kopplat till vite, säger hon.
Enligt Jessica Sundkvist är de åtgärdade kraven bland annat att en annan motor som låg utsatt för nederbörd har skyddats och att en tredje motor, liksom olja och kemikalier som förvarades oskyddat, har tagits bort.
Hur stort vitet som kopplas till det nya föreläggandet blir återstår att se. Frågan är planerad att avgöras av miljö- och samhällsbyggnadsnämnden den 28 januari.
Vad blir det för deadline på det nya föreläggandet?
– Vi har pratat om att han har till framåt sommaren på sig. Det är den tid han sagt att han behöver för att fixa det här. Det kanske blir annat nu när det blir hot om vite, säger Jessica Sundkvist.
Är inte det lång tid för en potentiell miljöskada?
– Eftersom fartyget inte läcker och de andra motorerna åtgärdats så tycker vi att det är okej.
Tidningen har pratat med fartygets ägare:
– Det mesta är klart och resten ska snart fixas, säger han.
Läckaget skulle ha varit fixat till den 1 december.
– Det är ju fixat på så sätt att inget händer så länge jag inte kör. Snart kommer en reparatör och tittar på det. Jag har en pågående dialog med miljöinspektören, vi får väl se om det hinner bli något beslut om vite.
Ägaren misstänks också för miljöbrott; förundersökning pågår vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.
Utsläppet bedömdes inte ha orsakat en större miljöskada, men Kustbevakningens stationschef Lars Langman kallade det "väl utbrett":
– Hela Mälaren är en vattentäkt. 2,5 miljoner människor dricker Mälarvatten, så all olja som kommer ut är dålig, sa han till tidningen.
Fartygets nyttjandeförbud beror på att det, vid en kontroll, visade sig sakna de certifikat som krävs för yrkesmässig trafik. Ägaren säger att han ska uppdatera dem, men att fartyget först måste besiktas på varv.