Henric och Jesse tvingades starta det timslånga racet från 31:a och sista plats i den knivskarpa GT3-konkurrensen – ett resultat av en tidigare bestraffning – men flög fram och avancerade systematiskt genom fältet.
Vid det obligatoriska förarbytet halvvägs in i loppet hade Krohn effektivt jobbat sig upp till det poänggivande topp 15-spektrat; en klättring som Skoog inte var sen att följa upp under den avslutande stinten.
Ett väl utfört depåstopp, och en viktig forcering förbi Carrie Shreiners Rutronik Racing-Audi, tog Henric upp på åttonde plats i mål. Skoog/Krohn fick sedan en placering till skänks när Lamborghini-föraren Franck Perera – som varit först i mål – tilldelades en bestraffning för en felaktigt hanterad säkerhetsbilsprocedur.
Sjunde plats markerade därmed ett avancemang på totalt 24 platser och årets hittills bästa resultat för någon BMW-bil i ADAC GT Masters.
– Otroligt skönt att få göra det här racet. Jag måste lyfta på hatten för Jesse – han gjorde en fantastisk förstastint. Vi lyckades dra nytta av de situationer som uppstod och vi hade en del flyt på vägen, men det var väldigt kul att se vilken fart vi faktiskt hade, säger Henric Skoog i ett pressmeddelande.
I lördagens inledande race var Skoog/Krohn också på väg mot poäng, men slutade på 20:e plats efter att ha tilldelats en bestraffning för en felaktigt utförd start.
– Det var en ganska stökig start i mitten av fältet. Bilarna framför mig drog iväg och jag hakade på, men sedan blev det tvärnit och jag tvingades kasta mig ut till höger. Vi fick fem sekunders stop-and-go men tyvärr missade teamet att informera om det och istället fick vi ta en drive-through på slutstinten, säger Skoog.