Så kom Uniteds nya klubbmärke till: "Det sticker ut"

Eskilstuna United har bytt klubbmärke efter närmare 20 år. Och det tog ett drygt år att ta fram det nya märket. "Det har varit några vändor fram och tillbaka", säger Henrik Roos, vd på Columbird som tagit fram emblemet, till Eskilsuna-Kurirens sportpodcast.

Efter närmare 20 år med ursprungsemblemet har Eskilstuna United bytt klubbmärke.

Efter närmare 20 år med ursprungsemblemet har Eskilstuna United bytt klubbmärke.

Foto: CHRISTOFFER BORG MATTISSON

Fotboll2021-03-16 16:45

Eskilstuna United meddelade i förra veckan att man byter klubbmärke och utseende på tröjan efter närmare 20 år med ursprungsemblemet.

Och diskussionerna om ett nytt klubbmärke inleddes redan för ett drygt år sedan.

– Vi började diskutera om vi skulle fräscha upp det gamla klubbmärket eller ta ett helt omtag på det. Då fick vi med oss en rad värderingar och ambitionsnivå från United vart de ville. Så vi plockade upp det och omvandlade det till ett förslag på ett helt nytt klubbmärke, säger Henrik Roos, vd på Columbird, som varit med och tagit fram klubbmärket tillsammans med Eskilstuna United, till Eskilstuna-Kurirens sportpodcast.

– Det som sticker ut i det nya klubbmärket är det röda som inte varit en United-färg tidigare. Och det är kopplat till att man har hjärtat på rätt plats. Den färgen ska illustrera det och har en stark koppling till det United och "Hjärta United" gör i hela samhällsansvaret, säger Henrik Roos.

Kvar från det "förra" klubbmärket finns ränderna i bakgrunden, men i övrigt är mycket nytt. Bland annat har "United" placerats ovanför "Eskilstuna".

– Det finns flera anledningar till det. En av dem är att vi vill lägga större emfas på United. Dels på innebörden av ordet och vad det betyder för föreningen, men också alla de delar av verksamheten som är knutna på att man hänger på United. Så syftet var att United skulle få lite större plats, säger Henrik Roos och fortsätter: 

– Vi ville ta ut svängarna så vi har egentligen inte kikat så mycket på andra. Vi ville ta ett helt nytt grepp, men få med några delar från förra emblemet. Men ett mål med det här var att tydliggöra typografin och tittar man runt på olika klubbar runt om i världen så går det tillbaka till lite mer enkelhet. Sedan kanske man hittar inspiration omedvetet.

Hur mycket skiljer sig jämfört med det första förslaget som skickades ut?

– Inte så mycket faktiskt, vi har förfinat det litegrann och bytt lite färgtoner. Det har varit några vändor fram och tillbaka. Det har funnits en referensgrupp som tyckt till om utseendet i stort och det ledde fram till det här klubbmärket.

Du kan lyssna på hela avsnittet från Eskilstuna-Kurirens sportpodcast på Spotify.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!