Vi måste bli bättre på att utnyttja tekniken

Sara Mossfeldt, verksamhet för Bup i Sörmland håller med om att verksamheten borde bli bättre på att utnyttja tekniken.

Sara Mossfeldt, verksamhet för Bup i Sörmland håller med om att verksamheten borde bli bättre på att utnyttja tekniken.

Foto: Niklas Holm, Hanna Oscarsson

Insändare2023-05-30 15:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till "Modernare kommunikation skulle korta köerna till Bup" i EK 22 maj.

Tack för dina kloka synpunkter. Jag håller med om att vi måste bli bättre på att använda den teknik som finns för att underlätta i kontakten med Bup. Glädjande nog är vi precis i startgroparna för att se över hur vi ska kunna öppna fler e-tjänster via 1177. Ombokning av tider digitalt, i stället för via telefon och brev, är till exempel verkligen en service vi skulle vilja erbjuda familjer som har kontakt med oss. 

När det gäller ditt förslag om mobiltelefoner så har redan nu behandlare på första linjen och många av våra sjuksköterskor det. Något som förstås kan utökas ytterligare framöver. En annan kontaktväg vi tittar på är möjligheten till chatt-funktion. 

Vi vill att det ska vara enkelt för både patienter och deras föräldrar att nå oss på Bup och hoppas att insändarskribenten och andra sörmlänningar inom kort ska kunna se en skillnad till det bättre.